(Julkaistu Suomenmaassa 12.8.2014)
Uusi reppu, teroitetut kynät, pieniä perhosia vatsassa. Näinä päivinä ensi
kertaa koulutielleen käy yli 60 000 ekaluokkalaista. Turvallista matkaa ja
oppimisen riemua heistä jokaiselle!
Ekaluokasta alkaa koulutuksen polku, jonka varrelta pitäisi poimia oppi ja
osaaminen elämää varten. Suomen kaltaisen pienen kansan toivo on osaavissa
ihmisissä. Jos ekaluokka on polun alku, loppukäänteissä se puolestaan
tarkoittaa huippuyliopistoja ja puitteita innovaatioille.
Suomalainen kiitelty koulujärjestelmä on nojannut ennen muuta kahteen
peruspilariin: laadukkaaseen opettajankoulutukseen sekä koulutuksen
tasa-arvoon, erityisesti alueellisesti. Näiden turvaaminen jatkossakin on
koulutuspolitiikkamme kulmakivi ja tärkein tehtävä.
Julkisen talouden ahdingon vuoksi kumpikin peruskivistä on uhattuna. Kuten
Helsingin Sanomatkin (11.8) pääkirjoituksessaan toteaa: "Eriarvoistuminen
ei etene hyppäyksin. Se etenee pienin askelin kumuloitumalla". Lehti
nostaa aivan oikein esiin huolen siitä, että eri kuntien säästölistoilla
koulutusta, erityisesti peruskoulua kohdellaan eri tavoin. Osa kunnista on
halunnut suojella opetusta säästötoimilta, osa ei.
Kuntapäättäjiltä kaivataan tässä ajassa suurta viisautta tehdä arvovalintoja,
jotka katsovat tulevaisuuteen. Satsaukset peruskouluun ja sitä edeltävään
varhaiskasvatukseen maksavat itsensä taatusti takaisin moninkertaisesti. Paljon
voidaan niissäkin varmasti vyötä kiristää, mutta opetuksen laadusta en olisi
valmis tinkimään. Siitä taas pitävät huolen opettajat, jotka saavat riittävästi
täydennyskoulutusta vaikkapa muuttuviin ajan haasteisiin suhteessa teknologiaan
ja toisaalta riittävä kouluavustajien määrä, joka puolestaan takaa työrauhan
erilaisten oppijoiden arkitodellisuudessa.
Kataisen hallituksen ohjelmassa oli tavoitteena tehdä Suomesta maailman osaavin
kansa vuonna 2020. Kunnianhimoisen päämäärän tueksi hallitus listasikin liudan
uudistuksia, joita se aikoi kaudellaan toteuttaa koulutuksen eri asteille.
Niistä suurimman haloon on saanut aikaan toisen asteen koulutuksen aloituspaikkojen
leikkaus, joka on eriarvoistunut kouluttautumisen mahdollisuuksia eri puolilla
maata.
Suurista tavoitteista vain harva on toteutunut. Erityisen harmissani olen
siitä, että vuosikymmeniä odotettu päivähoitojärjestelmämme uudistus, varhaiskasvatuslaki
on jäänyt huonon valmistelun ja keskinäisen riitelyn jalkoihin. En ole lainkaan
varma, saako opetusministeri Kiuru tuota uudistusta valmiiksi.
Entisten keskeneräisten uudistustavoitteiden lisäksi Stubbin uusi hallitus
listasi niitä koulutuksen alalle vielä lisää - nyt on vain mahdoton sanoa,
pitävätkö vanhat tavoitteet myös edelleen paikkaansa? Yritetäänkö niitä viedä
eteenpäin? Stubbin paperissa koulutuksen osalta noteerataan lähinnä vain
sosialidemokraattien hellimä oppivelvollisuusiän korotus ja niin ikään SDP:n
valtiovarainministerin ehdotus remonttirahastosta, josta jaettaisiin varoja
homekoulujen korjaamiseen.
Rinteen remonttirahasto on toistaiseksi täysin hahmottumaton ja herättää
kuntakentällä epäilyjä. Oppivelvollisuusiän korottamista taas en ole kenenkään
koulutusalan ammattilaisen kuullut kannattavan. Hallituskin tuntuu siitä
edelleen riitelevän.
Pahan ilman linnuksi ei tarvitse heittäytyä, mutta pieni pelko mielessäni
vaanii siitä, että SDP opetusministerisalkullaan huolehtii loppukaudesta
lähinnä tuon oppivelvollisuusiän nostosta vaikka väkisin ja muut tärkeät
uudistukset jäävät odottamaan tulevaa hallitusta. Se siitä osaavimmasta
kansasta 2020. Näin ei saisi olla. Toisaalta jos tämä vie huomion esimerkiksi
suunnitelmilta ajaa lukioverkko jättiyksiköihin ja lakkauttaa pienet lukiot,
jotakin hyvää siis seuraa tästäkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti