maanantai 27. tammikuuta 2014

Kuntatyöntekijöitä kohdeltava yhdenvertaisesti kuntaliitostilanteissa


Hallituksen rakenneuudistuksissa keskeinen merkitys on kuntauudistuksella sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisella. Molempien hankkeiden osalta ollaan sekavassa tilanteessa. Kuntakentällä ollaan hämmentyneitä.

Valmistelussa olevista laeista on tulossa kuntien henkilöstön kannalta epäoikeudenmukaisia. Toisin kuin kuntarakennelaissa, ehdotus laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ei sisällä henkilöstön irtisanomissuojaa. Keskustan varapuheenjohtaja Annika Saarikko on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen.

”Aikanaan Keskustan johdolla toteutetussa kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa (Paras-hanke) sosiaali- ja terveydenhuollon uudelleenjärjestelyt rinnastettiin kuntaliitostilanteisiin, jolloin irtisanomissuoja ulotettiin koskemaan koko kunta-alan henkilöstöä”, muistuttaa Saarikko.

Kuntatyöntekijöitä ja erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä, ollaan nyt ajamassa eriarvoiseen asemaan. Uudistuksessa sote-vastuukunnalle olisi siirtymässä koko sote-alueen henkilöstö, joka jaettaisiin kahteen kastiin.

Henkilöstöä kohdeltaisiin kunnassa saman toimialan ja samaa työtä tekevien kesken eri tavalla riippuen siitä, tuleeko henkilö liitoskunnasta tai esimerkiksi sairaanhoitopiiri-kuntayhtymästä tai onko hän jo hallituksen kaavaileman uuden sote-vastuukunnan palkkalistoilla.

Kuntauudistusta ohjaavassa kuntarakennelaissa viiden vuoden irtisanomissuoja on säilytetty, mutta sote-uudistusta ohjaavasta sote-lakiluonnoksesta se on poistettu. Molemmissa uudistuksissa kunnissa on esitetty kritiikkiä irtisanomissuojaa kohtaan. Tässä taloustilanteessa kuntien kritiikki on ymmärrettävää, mutta työntekijöitä on kohdeltava samalla tavalla, oli irtisanomissuojaa tai ei, taustayhteisöstä riippumatta.

”Sekavuus henkilöstön asemasta ei edistä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamista ja palveluiden kehittämistä eikä lisää henkilöstön muutosvalmiutta. Päinvastoin, se kannustaa osaavaa henkilöstöä hakeutumaan yksityisen sektorin palvelukseen”, toteaa Saarikko.

1 kommentti:

  1. Mielipiteeni kunta- ja sote-uudistuksesta: Kannatan näitä.

    Nyky-Suomi on kuin Englanti oli 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa teollisen vallankumouksen alkaessa, jolloin vastustus ei olisi kannattanut, vaan järeät sopeutumistoimet. Voittajia olivat nopeat sopeutujat - ne tavoittivat parhaan hyödyn, olipa sitten kyse valtioista, yrittäjistä tai ammattikunnista. Teollinen kumous alkoi hiilellä tuotetun höyryvoiman käytöstä ja automatisoinnista. Tuli sähkövalo ja -voima, junat, metallitekniikka jne. Kaikki mullistui, kuten nykyään atk:n seurauksena. Seurasi myös työttömyyttä ja yhteiskunnallista erimielisyyttä. Tunnetuin kiista on kutomakone Kehruu-Jennyn työtaistelu 1770-luvulla. Keksinnöllä siitä saatiin tuottoisampi vähemmällä työvoimalla. Kutomoväki vastusti uusien koneiden käyttöönottoa, koska se vähensi työväen määrää. Omistaja halusi ottaa käyttöön tuottoisan koneen. Lopputulos: kutomoiden määrä kasvoi Englannissa ja samoin työntekijöiden kysyntä. Syntyi kangastuotannon suurvalta. Toisin olisi käynyt, jos kansa olisi asettunut kutomo-väen kannalle ja kieltänyt uudenlaiset Jennyt. Suomi tästä oppikoon: Riivatun tehokkaasti miettimään, löytämään ja toteuttamaan sopeutumiskeinoja uusissa olosuhteissa. Huomattavaa olosuhteiden muutos. Suomessa keksittävä miten atk-tekniikkaa ja ohjelmointia sovellettaisiin kunta- ja soteorganisaatioiden uudistamisessa.
    Aikanaan kaupunkeja ja kauppakeskuksia syntyi kirkkojen lähelle, koska väki kävi kirkossa, kun käyntipakkokin oli. Perässä seurasi asutus. Kirkkoja rakennettiin hevosten kyytikyvyn mukaan. Sitten tuli junat ja autot - ja kirkko-käynnit vähenivät. Niinpä kaupat muuttivat kirkolta ensin rautatieasemille ja sittemmin autoteiden solukohtiin. Myös virastoasiointia oli ja nekin sopivan hevosmatkan päässä, kun kuntiakin noin 1850 lisättiin. Nyt organisaatio voitaisiin uudistaa, kun ei enää tarvita hevosta, eikä edes autoa eli käyntiäkään kuin harvoin. Kuntatoimissa on hyvin monenlaisia toimia ja siksi joidenkin asioiden organisaatio voisi olla hyvinkin laaja alueeltaan ja joidenkin toisten asioiden hoito toimisi toisenlaisella organisaatiolla eli ehkä pienemmällä ja asioiden laatuun nähden speciaalimmalla tavalla. Vastuukunta-ajatusta vierastan, koska siinä on paljon sitä vanhaa kirkonkylämallia eli kaikilla kunnallisilla asioilla pitäisi olla joku YHTEINEN alueellinen keskuskunta. Eihän kunnilla ole maalikauppoja tai kangaskauppojakaan organisaatiossaan, vaikka asioivat niissäkin. Tarkoitan, että eri kunnallisia asioita hoitavat viranomais-organisaatiot voivat toki kommunikoida keskenään siitä huolimatta miten laaja kukin on. Yksityisten ostopalveluiden suhteen olen kriittinen. Organisaatioita suunniteltaessa variaatiota löytyy paljon.
    Monet asiat aina muuttuvat, mutta yhteiskunnan, ammattiliittojen, yrittäjien, puolueiden ym. vain pitää huomata muutoksen ilmeneminen ja keksiä uudet sopeutumistavat, eikä pullikoida vastaan, sillä siinä käy takuuvarmasti huonosti. Kehruu-Jennyjen työntekijöiden siis pikemminkin kannatti käyttää aikansa uusien kutomokoneiden käytön opetteluun, kuin uusien koneiden vastustamiseen. Vanhojen kutomokoneiden omistajien kannatti hankkia itse oma kone, kuin jättää se hankkimatta ja uusiin oloihin sopeutumatta.
    Opposition kannattaa nyt panostaa sopeutumiskeinojen pohtimiseen ja ideoimiseen, eikä massiiviseen hallituksen vastustamiseen. Sitten kun/jos Kepu pääsee/joutuu hallitusvastuuseen, pitää olla valmiita päätösehdotuksia uusista organisaatioista toimeksi pantavana, eikä vain muistomappeja hauskasta sanamiekkailusta hallitusta vastaan. On pidettävä aivoriihi toisensa jälkeen. Uudistukset eivät välttämättä ole läheskään aina leikkauksia, vaan jopa uusia investointeja ja pitääkö kaikissa kunnissa tehdä kaikkia kunta-alan toimia. Kehruu-Jennynkin aikakausi merkitsi huimia uusia investointeja teollisuuteen ja infrastruktuuriin - ja siitäpä Englannin hyvinvointi vain kasvoi - ei se leikkauksin tapahtunut. Hus, hus Kepu - aivoriiheen siitä - ja lääkärit mukaan soteasioita kommentoimaan !

    VastaaPoista